Clean desk policy.
Traditionellt, och kanske fortfarande, har folks föreställning av en bokförares skrivbord/kontor varit att det är rörigt, med bordet fullt med högar av papper. En del säger att dina tankar och ditt sätt att jobba blir rörigt, om det är kaos på ditt skrivbord. På Lamoois kontor har vi sen flera år tillbaka haft en clean desk policy, och vi tycker att det funkar väldigt bra.
Vår clean desk policy innebär att när dagen är slut och det är dags att gå hem, så ser du till att det inte finns något kvar på ditt bord förutom din dator och dess tillbehör. Allt annat ska in i lådor eller slängas, inga undantag. I början kommer jag ihåg att jag kunde gå omkring och sätta post-it lappar på saker som folk hade glömt på sina bord, eller gömma/slänga dem. Nuförtiden sköts detta väldigt bra och det är inte ofta jag behöver påminna mina kollegor om det. Eftersom jag nästan alltid är först på kontoret, var denna policy något jag välkomnade, eller snarare något jag pushade för. Innan policyn kunde jag se allas (inklusive min egna) oreda på borden när jag klev in på kontoret, vilket gjorde att jag ibland kunde starta dagen med en kaotisk känsla.
Vi vill ju inte heller att våra kunder, som ibland kommer på besök, ska se jätteröriga skrivbord. Vissa kanske tänker: "Hur bra ordning har de på mina papper, ifall det ser ut sådär på deras bord". Även om ett rent skrivbord inte automatiskt innebär att man har bra ordning, så slipper vi risken att någon tänker som i föregående mening.
Nuförtiden är det heller såklart inte så svårt för oss att hålla en clean desk policy, då vi blir mer och mer ett papperslöst kontor. Vi är inte riktigt där än, men en vacker dag kan vi nog slänga ut vår skrivare och alla pärmar. När den dagen sker, kommer jag att göra om vårt pärmarkiv till ett karaoke-rum, var så säker på det.
av Seven Lamooi